چطور یک میز کار راحت و دنج طراحی کنیم؟

  • زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
  • نویسنده : سبکمون
  • یکشنبه 27 شهریور 1401
  • 814 بازدید
  • لینک محصول



محیط کاری دنج و از آن مهم‌تر، یک میز کار راحت می‌توانند به بهره‌وری بیشتر ما کمک کنند. تبدیل بخشی از فضای خانه به محیطی برای کار و داشتن یک میز کاری مناسب عناصر مهمی برای موفقیت یک نیروی دورکار یا فریلنسر است. البته می‌توان با کمی چاشنی خلاقیت و ایجاد تغییراتی جزئی، فضای مورد نظر را از یکنواختی خارج کرد و به آن جذابیت بخشید.

چه فریلنسر و دورکار باشید و چه گیمر و تریدر، میزکار راحت و مناسب می‌تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد که در نهایت به لذت بیشتر از کاری که انجام می‌دهید منجر خواهد شد. با توجه به این‌که بسیاری از ما به‌دلیل تغییر سبک زندگی و شغلی خود ساعات زیادی از روز را پشت نمایشگرها می‌گذرانیم، داشتن فضای دسکتاپ شخصی‌سازی شده می‌تواند آرامش بیشتری به ما بدهد و باعث افزایش بهره‌وری ما شود.

اگر دوست دارید میز کار خود را به یک فضای گرم و لذت‌بخش تبدیل کنید، روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم می‌توانند به شما کمک کنند. راه‌کارهای کم‌هزینه و دست‌ساز بسیاری وجود دارند که هر فردی می‌تواند با استفاده از آن‌ها به‌راحتی میز کار خود را به یک محیط دنج تبدیل کند.


به زیبایی‌شناسی دقت کنید


میز کار


پیش از این که تغییر اجزای اطراف خود را آغاز کنید، کمی زمان برای فکر کردن به زیبایی‌ محیط اختصاص دهید. این کار در انتخاب‌های بعدی شما هم اثرگذار خواهد بود، پس توجه به این موضوع را فراموش نکنید.

بعضی از افراد برای اطراف خود ظاهر مینیمالیستی می‌پسندند و دوست دارند فقط موارد ضروری را روی میز کار خود قرار دهند، مانند نمایشگر، ماوس و صفحه کلید. اما در مقابل دسته‌ی دیگری هم هستند که دوست دارند اطراف میز خود را با آثار هنری، کتاب‌ها و آیتم‌هایی پر کنند که به آن‌ها انگیزه‌ی بیشتری می‌دهند.

انتخاب یک پالت رنگی گزینه‌ی مناسبی برای شروع تغییرات است، اما با توجه به نوع کار خود می‌توانید تغییر را از زوایای دیگری هم شروع کنید. اگر یک توسعه دهنده‌ی وب هستید که کار طراحی هم انجام می‌دهد، بهتر است میز کار خلوتی داشته باشید که از بهم ریختگی دور باشد، اما می‌توانید با انتخاب رنگ‌های زیبا و اضافه کردن اشیاء الهام‌بخش محیط را جذاب‌تر کنید. اما اگر برنامه‌نویس هستید، شاید بتوانید تم متفاوتی را تجربه کنید و به‌جای آثار هنری، از گیاهان آپارتمانی کوچک استفاده کنید تا آرامش بیشتری به فضا ببخشید و در نتیجه‌ی آن به تمرکزی که برای ساعات طولانی کار کردن خود نیاز دارید برسید.


ارگونومی‌های دست‌ساز


مهم نیست میز کار شما چقدر زیباست، اگر نتوانید برای مدت طولانی پشت میز خود بنشینید و با رایانه کار کنید، عنصر راحتی را فدای زیبایی کرده‌اید. هزینه کردن برای تجهیزات ارگونومیک مانند صندلی‌های با کیفیت یا میزهای ایستاده (موتوردار) یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای ارتقا فضای کار خانگی خود انجام دهید، اما شاید بعضی طرفدار افزایش هزینه نباشند. در این‌صورت، راه‌های زیادی وجود دارند که شما بتوانید تجهیزات دست‌ساز خود را بسازید و از فشار جسمی و البته هزینه‌های گزاف بکاهید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که از لپ‌تاپ به‌عنوان وسیله‌ی اصلی کار خود استفاده می‌کنید، روش‌های بسیاری برای ساخت یک پایه‌ (استند) مناسب لپ‌تاپ در فضای اینترنت وجود دارند که با یک جستجوی ساده در وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. حتی می‌توانید از کتاب‌ها یا جسم‌های مکعبی به‌عنوان پایه‌ای برای لپ‌تاپ خود استفاده کنید تا نمایشگر آن‌ را با زاویه‌ی دید خود در یک سطح قرار دهید.

ترفند دیگر این است که یک زیرپایی اداری، کوسن حجیم، جعبه یا چهارپایه را زیر پای خود قرار دهید و سطحی ایجاد کنید تا مطمئن شوید پاهایتان در زاویه‌ی ۹۰ درجه قرار دارند. این کار باعث بهبود گردش خون در بدن خواهد شد و از دردهای عضلانی و کمر درد جلوگیری خواهد کرد. پس از یافتن موقعیت مناسب برای نشستن یا ایستادن، کار کردن پشت میز دیگر برایتان دردناک نخواهد بود. در نهایت، دست‌ساز بودن تجهیزات این مزیت را هم دارد که می‌توانید از ترکیب رنگی دلخواه خود استفاده کنید.


نورپردازی با ال‌ای‌دی‌ها را فراموش نکنید


ال‌ای‌دی


شاید فکر کنید نورپردازی‌های جذاب RGB که با استفاده از چراغ‌های‌‌ ال‌ای‌دی انجام می‌شوند فقط مخصوص فضای گیمینگ است، اما اینطور نیست. رنگ‌های پاستلی یا طیف‌های رنگی آرام‌تر نسبت به نورپردازی‌های RGB می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای میز کارهای خانگی شما باشند. حسن استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی این است که می‌توانید با توجه به سلیقه و روحیات خود، رنگ‌های مختلف را استفاده کنید.

نوارهای ال‌ای‌دی معمولا گزینه‌های مناسبی برای نصب در لبه‌های میز هستند و می‌توان با استفاده از این نوارها افکت‌های نوری پس‌زمینه برای فضای کار ایجاد کرد و روشنایی آرام‌بخشی به محیط کار بخشید. البته می‌توانید از نوارهای ال‌ای‌دی برای قفسه‌های کتاب و یا پشت نمایشگر هم استفاده کرد.

مدل‌های مختلفی از این نوارها وجود دارند که می‌توان با ریموت کنترل یا اپلیکیشن آن‌ها را کنترل کرد و مطابق با سلیقه‌ی خود تنظیمات نورپردازی را تغییر داد.


تکنولوژی‌های مورد استفاده را مطابق با شخصیت خود انتخاب کنید


میز کار


یکی از بهترین راه‌ها برای شخصی‌سازی میز کار این است که تکنولوژی‌های مورد استفاده‌ی خود را شخصی‌سازی کنید. شما می‌توانید با استفاده از آیتم‌ها و گجت‌هایی که منحصر به خودتان هستند، شخصیت خود را به نمایش بگذارید. ساده‌ترین و شاید ارزان‌ترین راه این است که دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ خود را با استیکرهای منحصر به فرد تزیین کنید. همچنین می‌توانید از کیس‌های مخصوصی که برای دستگاه‌هایی مانند مک‌بوک، آیپد، سرفیس‌ها، نینتندو سوییچ و … وجود دارند استفاده کنید.

اگر صفحه کلید‌های مکانیکی حس خاطره‌ انگیزی را در شما زنده می‌کند، می‌توانید مدل‌های مختلفی از آن‌ها را در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌ها پیدا کنید که با ظاهری نوستالژیک، ویژگی‌های یک صفحه کلید مدرن را ارائه می‌کنند. حتی می‌توانید کلیدهای صفحه کلید قدیمی خود را تعویض و دوباره از آن استفاده کنید تا هزینه‌‌ها را کاهش دهید.

گاهی ممکن است فکر کنید بخشی از تجهیزات میز کار شما نیاز به تعویض دارند، اما این تغییر در حدی مهم نیست که هزینه‌ی اضافی روی دست شما بگذارد. برای مثال، شاید ظاهر مانیتور شما قدیمی باشد، اما به‌خوبی کار می‌کند و شما هم به صرف مبلغی زیاد برای خرید یک مانیتور جدید تمایلی ندارید، در این‌صورت شاید استفاده از نوار چسب‌های رنگی یا رنگ‌ کردن حاشیه‌های مانیتور راه‌کار مناسب‌تری باشند.


در اطراف میز کار خود گیاهان آپارتمانی پرورش دهید


گیاه


همه‌ می‌دانیم که نگاه کردن به طبیعت در آرامش و بهبود خلق‌و‌خوی ما چقدر تاثیرگذار است، پس چرا نباید در محیط کار یا زندگی خود گیاهان مختلف پرورش بدهیم؟ پر کردن فضاهای خالی با گیاهان سبز و سرزنده تم جذابی به فضای کار خانگی شما می‌بخشد. اما اگر طرفدار مینیمالیسم هستید، یک گلدان سبز ساده و زیبا هم می‌تواند محیط کارتان را شاداب‌تر کند و از یکنواختی حاصل از تجمیع گجت‌های فلزی و پلاستیکی در اطراف‌ شما جلوگیری کند.

پس‌زمینه‌ی مناسب


پس زمینه


راه‌های زیادی برای اضافه کردن آیتم‌های الهام‌بخش به میز کار وجود دارند. قرار دادن قفسه‌هایی بالا یا اطراف میز کار که می‌توانند محل قرار دادن کتاب‌ها، آثار هنری و یا تصاویر باشند یکی از گزینه‌های ساده و کاربردی است. همچنین، می‌توانید وسایل شخصی و گجت‌های خاطره‌انگیز یا شخصی‌سازی شده‌ی خود را در این قفسه‌ها قرار دهید.

اگر به فکر تم یا پالت رنگی مناسب برای پس‌زمینه‌ی میز خود هستید، به سراغ رنگ‌هایی بروید که علاوه بر هم‌خوانی با محیط و رنگ غالب تجهیزات میز کار شما، حس آرامش را هم القا کند و هارمونی زیبایی ایجاد کند. حتی می‌توانید لوازم جانبی خود، مانند پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی گوشی و تبلت را هم در هماهنگی با رنگ پس‌زمینه انتخاب کنید.

اگر تماس‌های ویدیویی بخش زیادی از زمان کاری شما را به‌خود اختصاص می‌دهند یا کلاس‌ها و رویدادهای آنلاین برگزار می‌کنید، فضای زیبای پس‌زمینه‌ی شما می‌تواند آرامش و شادابی بیشتری را به جلسات شما بیاورد.


با در نظر گرفتن همین موارد ساده، شما می‌توانید میز کار و فضای کار خانگی خود را به یک محیط دنج و راحت تبدیل کنید که به آرامش و بهره‌وری بیشتر در هنگام کار منجر می‌شود. در این راه ممکن است به خرید لوازم جانبی و گجت‌های مختلف اعتیاد پیدا کنید، اما باید بدانید که لزومی ندارد میز کار شما حتما به میزهای ایده‌آلی که در یوتیوب و اینستاگرام می‌بینید شبیه باشد. به‌جای خرید گجت‌های مختلف، جسور باشید و دست به خلاقیت بزنید و از پروژه‌های دست ساز (DIY) استفاده کنید.


رفرنس: Make Use Of